In het Nederlands: kinderen die risico lopen. Johan en Jeanette Lukasse, oprichters van JmeO (Jeugd met een Opdracht, een wereldwijde christelijke organisatie) in Belo Horizonte, geven deze cursus ook al jaren online.
Wat een toevoeging op ons werk met kinderen uit de favelas om als facilitair medewerker mee te werken aan deze cursus. We zitten nu in de tweede module en ik vind het fantastisch. Onderwerpen zoals: de ontwikkeling van een kind met trauma’s, mensen- en kinderhandel, genderongelijkheid, waarom veel culturen geen meisjes op de wereld willen zetten maar wel een vrouw willen voor hun zonen. Hoe werk je mee aan de ontwikkeling van een gemeenschap? Waarom sommige hulpverlening verkeerd of zelfs schadelijk kan zijn als we alleen maar een pleister willen plakken op wonden. Hoe werk je met mensen in plaats van voor hen? Etc.
Waar ik ook ontzettend veel van leer, is het contact met de studenten. Van de 244 studenten zitten er in ons groepje 9. Afrika, Mexico, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Brazilië en Amerika. In totaal zijn er mensen uit 50 landen aanwezig. Iedereen werkt met onder andere kinderen, tieners en gezinnen. Allemaal met de overtuiging dat Jezus hun leven kan veranderen. Niet alleen met woorden, maar ook met de juiste liefdevolle hulp. Wij kunnen Zijn handen en voeten zijn om hulp op maat te bieden.

Er zijn zoveel kinderen in nood. Het breekt mijn hart als ik de verhalen hoor, bijvoorbeeld op één van onze kampen met Lamalma. Verhalen die kinderen of de leiders van projecten ons vertellen.
Meisjes worden verkracht, verkocht door hun moeders om te kunnen eten. Ouders die vastzitten in de gevangenis met drugs- en alcoholproblemen vanwege trauma’s uit hun verleden. Kinderen die maar één maaltijd per dag kunnen eten op school.
Ik vind het belangrijk om te vertellen dat wat we hier doen niet zomaar aan begonnen zijn. We hebben aan een ‘ roeping’ gehoor gegeven. En hebben op verschillende manieren trainingen gehad. Een Bijbelschool gericht op kinderwerk van twee jaar bij Herman Boon. Een DTS van 5 maanden van JmeO, een C@R School van 3 maanden van JmeO, een leiderschapstraining, een counseling school en verschillende zendingsreizen. Dus inmiddels ook een hoop werkervaring.
De één-op-één-gesprekken met de studenten zijn bijna weer gepland. Tijdens deze gesprekken besef ik ineens hoe heftig het op het werkveld kan zijn. Heel veel emoties spelen mee als je werkt met mensen in armoede en met trauma’s. Ik zeg tegen de studenten: wees lief voor jezelf. Hoe belangrijk het is om ook leuke dingen te blijven doen, al zijn onze middelen soms beperkt.
Even iets heel anders: mijn moeder en mijn nicht zijn alweer een tijdje terug in Nederland, maar wat hebben we het goed gehad samen. Ook een beetje vakantie kunnen vieren. We zijn vreselijk verwend door hen. Dankbaarheid is een gevoel dat altijd overheerst.

Michele en ik gaan nu ook naar de vrouwengevangenis voor zwangere vrouwen en hun pasgeboren baby’s. Deze vrouwen zijn schuldig bevonden aan drugshandel, moord of andere delicten. We proberen ook hen te bemoedigen met een woord uit de Bijbel, een liefdevolle omarming en gebed.
“Toen Ik geen kleren had, hebben jullie Mij kleren gegeven. Toen Ik ziek was, hebben jullie Mij opgezocht. Toen Ik in de gevangenis zat, hebben jullie Mij bezocht.” En de Koning zal zeggen: “Luister goed! Ik zeg jullie: toen jullie die dingen voor één van mijn minst belangrijke broeders of zusters deden, hebben jullie ze ook voor Mij gedaan.”
Matteüs 25:36, 40 (BB)

Dit weekend gaan we weer op kamp, en dit keer met onze tienergroep van het project ‘Sta op en Schitter’. Heel erg veel zin in!
Wil jij ook partner worden van ons werk hier in Brazilië? Dat kan door voor ons te bidden. Of door financieel een eenmalige gift of een maandelijkse bijdrage over te maken. Samen doen we dit werk.

lieve mensen tot blogs.


































